Carmen Gaitán Salinas

Email: carmen.gaitan [at] csic.es
Phone: (+34) 916022373
Extensión Interna: 441503
Office: 2C20
Científica Titular de OPIS
Instituto de Historia
Departamento de Historia del Arte y Patrimonio
Group: Historia del Arte y Cultura Visual
Carmen Gaitán Salinas
Biography

Carmen Gaitán Salinas is a tenured researcher in the Department of Art History and Heritage within the Institute of History of CSIC (Consejo Superior de Investigaciones Científicas). Before joining CSIC, Dr. Gaitán Salinas was a Juan de la Cierva-Incorporación Fellow at Universidad Complutense de Madrid. Previously, she had been teaching at the University of Pennsylvania and Villanova University, was a Visiting Scholar at the New York University and worked in the National Gallery of Art in Washington DC.

She earned her PhD in Contemporary History within the inter-university program lead by eight Spanish Universities (UCM, UPV, UAM, UIMP, UC, UZ, USC and UV), she was awarded the Extraordinary Award and a European Mention, and graduated with highest honors. She has also devoted her time to study music. Carmen Gaitán Salinas is Titulada Superior de Música (Piano) by the Conservatorio Superior de Música of Málaga and Titulada Profesional de Música (Harpsicord) by the Centro Integrado de Enseñanzas Artísticas de Música Federico Moreno Torroba, Madrid.

Gaitán Salinas has carried out research stays in universities such as El Colegio de México (México), Universidad Nacional Tres de Febrero (Argentina), The University of Exeter (UK) and Universitat de Barcelona (Spain). She has published several books in prestigious publishing houses. Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano (Cátedra 2019) was awarded one of the Publishing Awards by the Spanish Ministry of Culture in 2018. She co-edited the three volumes of the critical edition of Victorina Durán’s Memoirs, entitled Mi Vida (Residencia de Estudiantes, 2018), and she has also recently published the critical edition of Manuela Ballester’s diaries: Mis días en México. Diarios (1939-1953) (Renacimiento, 2021). She has published in many high-impact journals, such as Anales de la Literatura Española Contemporánea, Archivo Español de Arte, o Goya. Revista de Arte. She has been invited to give multiple seminars and talks, for example in the Instituto Cervantes and the King Juan Carlos I of Spain Center -both in New York-, the Artium Museoa of Vitoria-Gasteiz (Spain) or El Colegio de México (México). She has organized several panels at international conferences such as the Annual Conference of the College for Art Association (USA) and the Association for Art History (UK). Finally, she has presented many contributed talks to international conferences in the UK, México, Argentina, Spain and the UK.

She is an editor of the scientific journal Enclaves. Revista de literatura, música y artes escénicas, an international representative of the Society for Iberian Global Art of the USA, member of Instituto de Investigaciones Feministas at the Complutense University of Madrid, and part of the Expert Committee of the Centro de Investigación y Documentación de Artistas vascas, Prácticas artísticas y Teorías del arte feministas. She has also organized and coordinated multiple outrage activities and works as an external referee for Spanish and international scientific journals. Her research focuses on Spanish modern art, gender studies, and the connections between Spain and Latin American art.

User main profile

Scientific Output

Books

Ballester, Manuela, Mis días en México. Diarios (1939-1953) (ed. crítica, introducción y notas de Carmen Gaitán Salinas), Renacimiento, Sevilla, 2021.

Gaitán Salinas, Carmen, Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano, Cátedra, Madrid, 2019.

Durán, Victorina, Sucedió, El Rastro. Vida de lo inanimado y Así es: Mi Vida (ed. crítica, introducción y notas de Idoia Murga Castro y Carmen Gaitán Salinas), Residencia de Estudiantes, Madrid, 2018, 3 vols.

 

Papers

Gaitán Salinas, Carmen, “Defender lo «natural». Identidad(es) lésbica(s) en Así es de Victorina Durán”, Estudios Hispánicos (Special Issue: Autobiografías, memorias y ficciones autobiográficas gais, lésbicas y queer, edited by Jorge Luis Peralta and Łukasz Smuga), Poland, 4068, 2021, 45-54. DOI: https://doi.org/10.19195/2084-2546.29.5

Gaitán Salinas, Carmen, y Murga Castro, Idoia, “Las artes decorativas, un camino hacia la modernidad: Matilde Calvo Rodero y Victorina Durán”, Arte, Individuo y Sociedad, 33.1, 2021, 183-204. DOI: https://doi.org/10.5209/aris.67885

Gaitán Salinas, Carmen, “Los regresos a la patria perdida: las artistas españolas exiliadas en México”, en Cabañas, Miguel; Murga, Idoia; Puig-Samper, Miguel Ángel, y Sánchez, Antolín (eds.), Arte, ciencia y pensamiento del exilio republicano español de 1939, Ministerio de la Presidencia, Madrid, 2020, 137-154.

Gaitán Salinas, Carmen, “Ellas también fueron artistas: Las artistas españolas del exilio republicano”, en Aznar Soler, Manuel y Murga Castro, Idoia (coords.), El exilio español de 1939, Madrid, Ministerio de Justicia/Ministerio de Educación y Formación Profesional, Madrid, 2019, 445 - 452. 

Gaitán Salinas, Carmen, y Murga Castro, Idoia, “Victorina Durán y Maruja Mallo: encuentros y desencuentros de dos artistas exiliadas”, Arenal. Revista de Historia de las Mujeres (Special Issue: The Women Exile, edited by Mercedes Yusta), 26.2, July-December 2019, 399-425. DOI: http://dx.doi.org/10.30827/arenal.v26i2.9173

Gaitán Salinas, Carmen, “Los muros de México: un reto para las artistas españolas del exilio”, Mujeres sujeto y objeto del arte de posguerra, Investigaciones Feministas, 9.1, 2018, 47-66. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/INFE.56012

Gaitán Salinas, Carmen, “La artista exiliada Mary Martín y su compromiso social en México”, Goya. Revista de Arte, 364, 2018, 248-263.

Gaitán Salinas, Carmen, “Las figurinistas en escena: Isabel Richart en el Teatro Español de México y en el Teatro Clásico de México (1953-1973)”, Anales de la Literatura Española Contemporánea, 43.2, 2018, 65-85.

Gaitán Salinas, Carmen, “Cruzando el océano. España vista por las artistas exiliadas de 1939 en América Latina”, en Cabañas, M. y Rincón, W. (eds.), Imaginarios en conflicto. Imaginarios de “lo español” en los siglos XIX y XX, CSIC, Madrid, 2017, 429-446.

Gaitán Salinas, Carmen y Murga Castro, Idoia, “Alma Tapia: la línea moderna”, Archivo Español de Arte, 360, 2017, 393-410. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2017.26

Gaitán Salinas, Carmen, “Arte, educación y mujer. Embarque hacia el exilio de 1939”, Archivo Español de Arte, 353, 2016, 63-78. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2016.05 

Gaitán Salinas, Carmen, “Female Artists and the Spanish Pavilion in the International Exhibition in 1937”, Dissidences. Hispanic Journal of Theory and Criticism, 6, 2015. https://digitalcommons.bowdoin.edu/dissidences/vol6/iss11/11

Gaitán Salinas, Carmen, “El valor de la autoría. El espacio de las artistas españolas en la historia del arte” en Cabañas Bravo, Miguel y Rincón García, Wifredo (eds.), El arte y la recuperación del pasado reciente, CSIC, Madrid, 2015, 299-312.

Artículos Científicos

 

Proyectos de Investigación

 

Contratos